Катедралата на Пиенца

Катедралата на Пиенца, носеща името Санта Мария Асунта, разполага с една от най-ранните ренесансови фасади в Тоскана, отличаваща се с тристепенен фурнир от мрамор от Истрия, над който има огромен венец от плодове, ограждащ папския герб на Пий II. Кампанилът, който е разрушен от земетресение през 1545г., е почти възстановен през 1570г.

Катедралата на Пиенца

На снимката: Катедралата на Пиенца;

По заповед на Пий, интериорът на катедралата е вдъхновен от францисканските готически църкви и германските Халенкирхе, или църкви-зали, които Пий успял да види при свое посещение като член на Курията. При този тип църкви, както и при тази катедрала, коридорите и главната пътека се отличават с еднаква височина. Високите прозорци също са папски каприз, чрез които трябвало да се постигне поток от светлина, символизиращ просветлението на човека. Интересни са и капителите по странно удължените колони на храма, известни като Felici errori. Легендата твърди, че папата намерил първоначалните колони на църквата прекалено ниски и настоял Роселино да намери начин за тяхното удължаване. Роселина умишлено въвежда капителите, за да се акцентира върху нарастващия готически ефект на храма, а и за предизвика паралели с подобни капители в Лоджия ди Мерканция в Сиена и при църквата Сан Лоренцо във Флоренция.

За да задоволи капризите на Пий, а и да се побере в тясното пространство, Роселино трябвало да изгражда върху пясъчник с долен пласт от глина. Още преди завършването на катедралата се появила пукнатина, която след земетресение през 19-ти век наложила повече заздравяване и поставяне на допълнителни връзки. Нефът на катедралата спада към задната част на църквата и все още се измества със скорост от около милиметър на година. В последния доклад, обаче, властите казват, че няма непосредствена опасност от колапс и няма нужда от допълнително заздравяване.

 

Катедралата на Пиенца

На снимката: Красиво декорираният таван на храма;

Няколко изключителни и контрастиращи си олтари – акцентите на църквата – все още са разположени в основните параклиси,  като всеки е поръчан от папата и неговия архитект и изпълнен от някои от най-големите творци на епохата. Изборът на Пий за творци, които да работят по катедралата, не бил случаен – всички били от Сиена /от където бил и той, поне по семеен произход – а Роселино бил от Сетиняно, съвсем близо до Флоренция. Този избор може да се определи като странен, защото по този начин Пий пренебрегнал творците от Флоренция, които в онзи период се считали за доста по-напред в развитието си от тези от Сиена. Изборът на всеки предмет в катедралата – например Мадоната, на която църквата е посветена – както и изборът на светци, които да присъстват на всяка картина, също е внимателно направен. Така например присъствието на Св. Сабина в творбата на Джовани ди Паоло се дължи на това, че Пий бил глава на базиликата Санта Сабина в Рим; Свети Петър се появява, защото той е първият папа, а светците Катерина и Бернардино постигат известност най-вече заради свързаността си със Сиена.

Първата картина, разположена в долната част на дясната /южна/ стена, е творбата на Джовани ди Паоло „Мадона с младенеца, Св. Бернардино, абатът Антоний, Франсис и Сабина“ с Пиета отгоре. Обърнете внимание на герба на Пиколомино в долните ляв и десен ъгъл на рамката. Първият параклис на апсидата представя „Мадона с младенеца, Св. Катерина, Матей, Вартоломей и Луция с бичуването“ по-горе, дело на Матео ди Джовани. Тук също има знак за Пий под формата на герб. Следващата апсида разполага с травертин, който се счита, че е дело на Роселино. Зад малката врата се крие мощехранителница, съдържаща кости, които се счита, че са от главата на Свети Андрей – покровител на Пиенца. Друга творба на Роселино, огромен съд, може да се види в криптата, заедно с римски фрагменти, възстановени от Санта Мария – бившата църква, която се е намирала в близост. Централната апсида, която обичайно съдържа главния олтар, е празна. Това се дължи на разбирането на Пий, че нищо не трябва да спира навлизането на светлината през централните прозорците.

Катедралата на Пиенца

На снимката: Централният коридор на катедралата;

Четвъртият параклис помещава триптих „Успението на Св. Агата, Калист, Пий I и Катерина от Сиена“, дело на Векиета, който бил родом от близкото Кастилионе дел Орчия. Творбата се смята за един от шедьоврите и е най-красивият олтар в църквата. В петия параклис може да видите „Мадона и детето, със Свети Филип, Яков, Анна и Мария Магдалена“ на Сано ди Пиетро.

.Пий, осъзнавайки че неговите сиенски художници изостават от флорентинското мислене, направил конкретни искания към тях, за да внесе малко повече ренесансови елементи в творби, които приличат по-скоро на готически такива. Така Сано бил помолен да замени нишите, които традиционно използва в панелите в долната част на олтарите с по-класически рамки на малки колони. Разполагането на светците около Мадоната под формата на буквата „V” също било нов елемент в творчеството на Сано. Подобни усилия към един по-ренесансов ефект може да се видят и в последната картина, дело на Матео ди Джовани „Мадоната и детето със Свети Никола, Мартин, Августин и Йероним“, разположена в долната част на северната стена. Светиите тук са разположени на различни нива, в сравнение с творба на същия художник от другата страна на наоса, където светците са представени на едно и също ниво.

Катедралата на Пиенца

На снимката: Триптих на Векиета;

Полезна информация за катедралата на Пиенца:

Адрес: площад Пий II, 53026 Пиенца, Италия

Работно време за посещение:

Всеки ден, от 8.30 часа до 13.00 часа и от 14.30 часа до 19.00 часа;

Цени на входните билети:

Безплатен вход;




Важно: Статията предоставя информация за катедралата на Пиенца. Тук ще намерите полезна информация за забележителността – история, разположение, как да стигнете до нея и какво да видите вътре. Статията е последно обновявана от нашия екип на 04 Април 2017г.

 

Търсите хотел в Пиенца?Резервирайте в Booking.com чрез този бутон и вземете до 10% от стойността на резервацията си обратно

 

Търсите хотел в Пиенца?Резервирайте в Agoda.com чрез този бутон и вземете до 12% от стойността на резервацията си обратно

 

Катедралата на Пиенца

По-долу може да видите интерактивна карта относно катедралата на Пиенца, Италия, която ви позволява да се ориентирате по-добре относно разположението на забележителността, но също така ви предлага три интересни опции- да получите информация за трафика из района в момента /кои са натоварените пътища и кои улици са по-малко натоварени/, да получите информация относно най-добрите пътища за транзитно преминаване из района, а така също да получите информация и относно велосипедните маршрути в района: